رشته ارتباط تصویری به منظور آموزش در این حوزه در دانشگاه ها شکل گرفت و در دنیا نیز به آن اهمیت خاصی داده می شود. در واقع هدف رشته ارتباط تصویری آموزش هنر گرافیک به دانشجویان و ارتقاي توانايي هاي آنها در امور تبليغات فرهنگي يا تجاري می باشد. رشته ارتباط تصویری با کمک ابزار و امکانات مختلف، پیام را از طریق تصویر به مخاطب انتقال می دهد. به بیان ديگر كليه طرح هايي كه به وسيله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافيكي مي باشند، يعني يك طرح گرافيكي آمادگي انتشار وسيع به منظور انتقال پيام خويش را دارد. برای یک فارغالتحصیل ارتباط تصویری فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد چون تنها بخشی از کار او تبلیغات میباشد و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری میگنجد. از سوی دیگر تصویرسازی و طراحی روی جلد کتب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد.
ارتباط تصویری که به نام طراحی گرافیک نیز شهرت دارد، برنامه ریزی و طراحی و اجرای بصری خلاق برای ارتباط تصویری است. متخصص این رشته سعی می کند به کلمه ترکیب بندی اشکال و کلمات و رنگ و تصاویر در کلبه شتون اجتماعی و در همه سطوح محلی، ملی و جهانی از طریق هر نوع رسانه تصویری برای امر مهم ارتباطات راه حل بصری خلاق مناسب ارائه کند، برای هر گونه پیام، شکل و هویت بصری ایجاد کند و مهم تر از همه آن را به نحوی طراحی و اجرا کند تا مخاطب مورد نظر آن را به آسانی ببیند، بخواند و رفتاری به تناسب آن پیام از خود نشان دهد. ارتباط تصویری نظیر ادبیات و زبان گفتاری از فنونی استفاده می کند که می توان آن را زبان و بیان بصری نامید. آثار طراحی در این رشته علاوه بر تسهیل در امر ارتباطات و پیام رسانی نیز می تواند بیان هویت، فرهنگ و ارزش های ملی و محلی باشد.