مولف:

ای ین بنتلی ، آلن الکک

پالن مورین

سومک گلین و گراهام اسمیت

مترجم:

دکتر مصطفی بهزاد فر

ناشر:

دانشگاه علم و صنعت ایران

نوبت چاپ:

1394

این کتاب راهنما در عرصه عملی معماری و طراحی شهری است. هدف این نوشتار آن است که روی میز کار طراحی مورد استفاده قرار گیرد. لذا درباره آنچه که به طور اصولی طراحان میبایست از قبل بدانند. نظیر چگونگی طراحی ساختمان های کارا برای مجموعه ایی از فعالیت های از قبل تعیین شده تنظیم شرایط اقلیمی محیط و سازماندهی کارکردی حوزه های خدماتی ، سخنی نمیگوید. قاعدتا در مواردی که طراحان به انجام اینگونه امور مبادرت می نمایند از قبل با شیوه های حرفه ای مربوطه آشنا بوده اند و اطلاعات مورد نیاز خود را نیز به آسانی از جاهای قابل دسترسی معلومی تهیه می نمایند.

دلمشغولی ما به حوزه هایی از طراحی معطوف میگردد که به نظر می رسد در جریان نا درستی ره میسپارند. به مثابه یک نقطه شروع ما علاقمند شده ایم بدانیم که چرا علیرغم استراک عقیده بسیار ی از طراحان یک قرن گذشته در داشتن آرمانهای والای اجتماعی و سیاسی معماران و طراحان جنبش مدرن به وواپسگرایی و برخورد غیر انسانی و خشک متهم شده اند.

طراحی چگونه بر قدرت انتخاب تاثیر میگذارد؟

- میتواند بر امکان رفتن و نرفتن مردم به مکانی تاثیر بگذارید، کیفیتی که نفوذ پذیری نامیده میشود.

- میتواند بر تنوع قابلیتی که به مردم عرضه میگردد تاثیر بگذارید ، کیفیتی که گوناگونی نامیده میشود.

- میتواند بر چگونگی و سهولت درک مردم از فرصتها و موقعیتهایی که محیط به آنان عرضه میدارد تاثیر بگذارد، کیفیتی که خوانایی نامیده میشود.

- میتواند بر ابعاد توانمندی محیطی معلوم جهت پاسخگویی به استفاده های مختلفی که با اهداف مختلف مردم سازگار باشد تاثیر میگذارد، کیفیتی که انعطاف پذیر نامیده میشود.

- میتواند بر جزییات ظاهری یک مکان ، انگونه که مردم را از گزینه های قابل عرضه به خودشان آگاه کند تاثیر بگذارد، کیفیتی که تناسبات بصری نامیده میشود.

- میتواند بر قوام گزینه های مربوط به تجربیات حسی مردم تاثیر بگذارد ، کیفیتی که غنای حسی نامیده میشود.

- میتواند بر حد و اندازه ای که مردم امکان زدن مهر ونشان خویش را بر مکان پیدا میکنند تاثیر بگذارد، کیفیتی که رنگ تعلق نامیده میشود.