تالیف :

فرانسیس دی. کی. چینگ

ترجمه:

زهره قراگزلو

انتشارات دانشگاه تهران

شماره 1998

شماره مسلسل 7926

این کتاب بررسی ای درباره هنر معماری میباشد. مطالعه ای است از شکل پذیری عناصر اصلی تشکیل دهنده ی فرم و فضا و اصولی که حاکم بر سازماندهی آنان در محیط ساخته شده ما میباشد. عناصر تشکیل دهنده فرم وفضا ابزار حساس معماری هستند. درحالی که معتقدند به اصلت سودمندی به عملکرد توجه دارند و سودمندی میتواند  نسبتا زودگذر باشد، و تبیینات سمبلیک هم میتواند با زمان تغییر کند، عناصر اصلی تشکیل دهنده فرم وفضا تابع مرور ایام نبوده و حاوی الفبای  اساسی طراحی معماری می باشند.

این کتاب بر عنصر فرم به عنوان ابزار اصلی طراحی تاکید میورزد وتحلیل ها ومباحات مربوط به فرم های ذاصلی و سازماندهی فضا و انواع تغییر شکلهای عمومی آنها را طرح و دسته بندی مینماید سرانجام در حوزه اختیارات هر طرح است که به قسمتی انتخاب کرده ، سنجیده و بکاربرد که به سازمتندهی مفید، با معنا ، و منسجم فضا، سازه و پوشش بیانجامید.

قسمت عمده ای از این بررسی به تصاویر اختصاص داده شده است تصاویر شامل تمامی زمانها بوده، از مرزهای فرهنگی فراتر می روند. ممکن است پهلوی هم قرار دادن سبکهای مختلف تاریخی در مواقعی خیلی به چشم بخورد، ولی مراد این بوده که خواننده به جستجوی شباهت ها در میان شکلهای ظاهرا بی شباهت وادارگردد. درک این شباهتها در میان نمونه های وسیع تاریخی میتواند به روشن شدن تفاوتهای آنان کمک میکند.

با اینکه نظرات در ترکیبات مختلف بیان شده  است. ولی اصول و مبادی حتی الامکان به طور مشخص و متمایز مورد بحث قرار گرفته اند. این کتاب فقط نقطه شروعی است. خوانندگان به کاربرد آزادانه کتاب حین روند طراحی و نیز به یاداشت مثالهای دیگر که در زمینه های تجربیات شخصی خود بیاد می آورند  ترغیب میشوند. ضمن آشنایی بیشتر با اصول و مبادی، پیوندهای جدید ، مربوط و معانی مختلف میتوانند حاصل آیند. برای بالا بردن درک مربوط به هنر معماری ، عناصر تشکیل دهنده فرم وفضا و انتطام محیط ساخته شده اصول و شیوه ارائه مطالب از صراحت و روشنی برخوردار است.